10 tipov ako úspešne zvládnuť projekt

Či už stojíte pred vašim prvým projektom alebo ich už máte zopár za sebou, určite prídu vhod tipy a odporúčania, ktoré sa najčastejšie vyskytujú na konferenciách alebo v prieskumoch na internete.

I keď v detailoch sa rôzne zdroje líšia, v podstate sa dookola spomínajú tie isté veci. Napriek tomu sa mnohé z nich nerobia a chyby sa opakujú. Tak sa skúsme poučiť a na budúce to už naozaj urobiť inak.

1. Jasná, zrozumiteľná a zvalidovaná idea.

Ak chcete, volajte to vízia. Všetkým má byť jasné prečo to robíte. Avšak samozrejme je dôležité nevrhnúť sa za každým zaujímavým nápadom, ktorý sa objaví. Dobrý proces inicializácie, ktorý preverí a prehodnotí ideu sa vráti po jej úspešnej implementácii v podobe zisku, spokojnosti,…

2. Jasné ciele a požiadavky.

Nie je nič lepšie ako mať na začiatku projektu podpísané Projektové Zadanie, v ktorom sa nachádzajú jasné rámce projektu. Poskytuje to pevnú plochu pod nohami a kryje to chrbát obom stranám.

3. Zrozumiteľne definovaný scope projektu v rozumnej miere detailu

Viete, čo vlastne treba urobiť? Vy asi áno, ale čo ostatní? Nie je to náhoda, že WBS je definovaná ako jedna zo základných plánovacích metód.

4. Jasne definované a pevné míľniky

Pri časovom plánovaní sa tiež potrebujete o niečo oprieť. Ak aj nemáte detailný Gantt chart, dobrý plán míľnikov, zladený s kontrolingovým cyklom vám počas realizácie projektu ukazuje či stíhate alebo treba pridať.

5.Vždy pripravený – risk manažment

Čo sa môže pokaziť to….. treba opraviť. Prevencia namiesto korekcie. Projekt bez rizík neexistuje a ako hovorí Tom Gilb – If you dont actively attack the risks, the risks will attach you.

6.Dream team

Niečo viac ako skupina spolupracujúcich jedincov. Potrebujete profesionálov, ktorí sú zohratí, dôverujú si a v podstate vedia spoľahlivo fungovať aj bez projektového manažéra. Ten sa stará, aby tento orchester čo najlepšie hral.

7. Stakeholder manažment – kto nie je s nami, je proti nám

Commitment – krásne slovo, ktoré doposiaľ nikto dostatočne dobre do slovenčiny nepreložil. Ak presvedčíte všetky osoby, ktorých sa projekt dotýka o jeho dôležitosti (a aj ich dôležitosti), bude sa vám žiť oveľa lahšie. A ak oni namiesto zákopovej vojny pomôžu pri jeho realizácii, máte vyhraté.

8.Úzka spolupráca so zákazníkom

Stráviť mesiac špecifikáciou požiadaviek a po roku ukázať niečo, čo zákazník vlastne ani nechce sa už nenosí. Do módy prichádzajú agilné prístupy, pravidelná komunikácia so zákazníkom, prezentovanie čiastkových medzivýstupov a úpravy na základe spätnej väzby.

9. Podpora zhora – Vlastník či Sponzor projektu

Projektový  manažér sa spolieha na 2 veci – svoj šarm a silu svojho Sponzora. Čo nevybavíte po dobrom, to treba potlačiť cez eskaláciu. Sponzor, ktorý je zapálený pre vec, má silu v organizácii a hlavne čas pre vás sa vyvažuje zlatom.

10. Zapojenie líniového manažmentu a jeho podpora.

Vaše zdroje sú z línie. To, či budú mať časo-priestor na vaše úlohy závisí od ich šéfov. Vysvetlite im, prečo je váš projekt dôležitý. Je lepšie s nimi spolupracovať než naťahovať sa o človekohodiny.

success

Ako sa to dá zhrnúť?

  1. When you fail to plan, you plan to fail. Keď neviete ako a kam idete, nebudete vedieť či ste už tam.
  2. Držte sa plánu (ale buďte pripravený flexibilne reagovať) a pravidelne monitorujte, či plávate správnym smerom a správnym tempom.
  3. Starajte sa aj o ľudí, nielen o projekt. Zdravý tím dodáva najlepšie výsledky. Spokojný stakeholder nerobí neplechu.

12716252821149234770yes

Tak ako? Ovládate tieto veci teoreticky alebo ich aj reálne robíte?

Aké by bolo vaše desatoro úspešného projektového manažéra?

Dajte nám vedieť v komentároch.

success-baby

Peter Sochna

Certifikovaný konzultant, kouč a tréner. Autor portálu www.projektovymanazment.sk. Tel.: +421 (0) 903 272636 Email.: peter.sochna@gmail.com LinkedIn: https://sk.linkedin.com/in/peter-sochna-7421965

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.